Caietele auxiliare pentru preșcolari – un ajutor sau o piedică?

Evit să scriu aici despre propriul copil din câteva motive simple pentru mine. În primul rând țin la intimitate cu dinții, mai ales că nu toți membrii familiei mele își doresc să fie în lumina reflectoarelor, iar altor membri simt nevoia să le protejez intimitatea pentru că încă nu își pot exprima părerea și nu este dreptul meu să decid să îl expun. De altfel se observă că vorbesc despre copil la genul neutru, nu folosesc nume și nici inițiale, deși toți cei care intră pe aici mă cunosc și îmi știu și copilul măcar din poze. Însă este posibil ca publicul acestui site să se schimbe și să aibă acces la informațiile de aici și oameni care nu mă cunosc. Și consider că pe viitor nu este nevoie ca oamenii să fie curioși să vadă ce mai face copilul acela care spunea sau făcea x lucru la x ani pentru că mama scria pe un site sau pe FB.

Alt motiv pentru care nu abordez subiectul copilăriei este acela că acesta nu este un blog destinat parentingului. Însă fiind și eu mamă totuși și învârtindu-mă în jurul acestui subiect mai mult decât suficient, atunci scriu despre cărțile pe care le citesc copilului, am arătat și ce am mai construit noi spre distracția copilului, ori cartea senzorială. Încerc să mențin o latură discretă și cu această parte a mea, însă nu am cum să o ignor total pentru că face parte din mine și din cine sunt eu.

Și deși m-am gândit mult dacă să scriu sau nu despre aceste caiete auxiliare, am ales până la urmă să îmi las părerea aici. Copilul meu merge la o grădiniță de stat de anul trecut școlar. Tot de atunci am făcut cunoștință cu aceste caiete auxiliare. Anul trecut o editură, anul acesta altă editură. Teoretic ele au menirea de a ajuta copilul să evolueze. Practic poate că asta se și întâmplă pentru că cei mici beneficiază de ajutor din partea educatoarelor sau acum acasă de la părinți.

Îmi plac aceste caiete pentru că abordează și subiecte potrivite vârstelor mici. Se discută, se învață, se colorează pe teme cum ar fi corpul uman, obiecte de igienă personală, anotimpuri etc. Ideile sunt în regulă și sunt elemente pe care le-aș face și eu cu copilul acasă.

Ce nu îmi place în schimb este abordarea. Enunțurile mi se par ambigue ori dificil de înțeles. Lăsând deoparte faptul că un copil de 3-4-5 ani nu citește (iar eu nici nu mi-aș dori să o facă al meu) și că eu îi citesc enunțul, însă pe lângă asta aprope de fiecare dată trebuie să și explic ce se cere în enunțul respectiv. Pentru că al meu copil nu știe la 3 ani ce sunt acelea mulțimi când i se cere să le încercuiască. La fel a trebuit să îi explic și ce este linia orizontală sau verticală pe care trebuia să o traseze conform numărătoarei din enunțul cerut. Iar acestea sunt doar câteva exemple. Poate că oamenii aceștia care scriu caietele se gândesc la adulții care ajută copiii și nu la copiii care ar trebui să lucreze pe ele. Și mai cred și că niște enunțuri clare și simple destinate vârsei mici ar fi mai mult decât utile și binevenite.

Alt lucru care mă deranjează este acela că sistemul îi vrea pe toți în linie dreaptă, așa cum s-a decis. Nu poate fi unul diferit că este imediat adus în sânul sistemului educațional. Eu am mai scris pe aici părerea mea despre Moș Crăciun și cum nu l-am ridicat în slăvi în fața copilului și cum de altfel nu insist pe acest subiect. Ei bine, caietele acestea fix asta fac, pun întrebări clare ca să le intre bine în cap că Moșul chiar există, vine, aduce cadouri, zboară cu sania. De ce trebuie să fim toți la fel? De ce nu poate fi abordat subiectul iarnă fără invazia Moșului?

Și ca să fiu avocatul diavolului până la capăt, consider că grădinița poate modela copiii educați, responsabili, empatici, cu bun simț și fără caiete auxiliare. Cel puțin la grupa mică unde sunt și copii sub 3 ani unde nivelul lor de concentrare scade cu viteza luminii. Cumva s-a înlocuită multă joacă și multe jocuri și multă distracție cu activități pe caiete. Chiar 4 la număr într-un an școlar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *